شرایط تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا
نوشته شده توسط : ali

کشور ایتالیا برای دانشجویان

کشور ایتالیا در جنوب اروپا و پنجمین کشور پرجمعیت این قاره است. وجود مناظر طبیعی زیبا، شهرهایی با قدمت بالا که مظاهری از مدرنیته در اونها پدیدار شده، مردم خونگرم و پرانرژی، فرهنگ و تاریخ غنی و دانشگاه های معتبر با رشته های تحصیلی متنوع، باعث شده که همواره دانشجوهای زیادی از تمام دنیا برای ویزای تحصیلی ایتالیا مهاجرت کنن.

در ایتالیا 89 دانشگاه و تعداد زیادی مراکز علمی و پژوهشی وجود داره که با پیشرفت قابل توجهی نسبت به سالیان گذشته رو به رو بوده و حرکتی رو به جلویی را دنبال میکنن. به همین جهت بر آن شدیم که شما را با همه چیز در رابطه ویزای تحصیلی ایتالیا آشنا کنیم.

آشنایی با نظام آموزشی و تحصیلی کشور ایتالیا

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

در کشور ایتالیا، مدت زمان اخذ مدرک کارشناسی سه تا چهار سال زمان میبره؛ البته دانشجوهایی که قصد تحصیل در رشته هایی مثل رشته حقوق رو دارن، باید  5 سال به تحصیل در مقطع لیسانس مشغول باشن و دانشجوهای رشته هایی مثل پزشکی  و دندانپزشکی هم باید به مدت تقریبی 6 سال به تحصیل بپردازن.

زبان تحصیل در این مقطع در اکثر رشته ها ایتالیایی بوده و تنها بعضی از رشته های خاص مثل پزشکی و داروسازی به زبان انگلیسی تدریس میشن. نکته قابل ذکر اینه که دانشگاه های ایتالیا داشتن مدرک زبان رو لازم نمیدونن اما برای اخذ ویزای تحصیلی از این کشور، دارا بودن مدرک معتبر زبان ایتالیایی اجباریه؛ در نتیجه توصیه میکنیم که قبل از اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا در این مقطع، به فکر یادگیری زبان ایتالیایی باشین.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

مدت زمان اخذ مدرک کارشناسی ارشد در اکثر دانشگاه های ایتالیا، دو ساله هست که البته این زمان در صورت نیاز، قابل تمدیده. رشته های تحصیلی در این مقطع به زبان ایتالیایی یا زبان انگلیسی هست و متقاضی بسته به رشته ای که انتخاب میکنه (یعنی بعد از مشخص شدن زبانِ رشته مورد نظر)، باید مدرک معتبر در زبان ایتالیایی یا مدرک آیلتس (یا تافل) رو داشته باشه.

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا

بعد از سپری کردن دوره های بالا، نوبت به دوره دکتری میرسه که مدت زمان اون 4 سال هست و معمولا به دروس اون به زبان انگلیسی ارائه میشن و از این جهت، ارائه مدرک معتبر در زبان انگلیسی الزامی هست. اخذ بورسیه در دوره دکتری به نسبت ساده تر از دوره های قبلی هست و به علت کمک هزینه های نسبتا خوبی که دانشگاه ها به دانشجوهای بورسیه شده میپردازن (از 15 تا 22 هزار یورو در سال بسته به دانشگاه، رشته و…)، اخذ بورسیه تحصیلی در این مقطع امری پرطرفدار و رایج میان دانشجوهای خارجی هست.

 

آشنایی با هزینه های تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا برای دانشجویان

هزینه های تحصیل در کشور ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا بسته به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه و بر اساس رشته و مقطع تحصیلی متغییره. با در نظر گرفتن سیاستهای دولت ایتالیا در زمینه تحصیلات و آموزش، مانند یکسان بودن شهریه برای دانشجویان ایتالیایی و خارجی، تعیین شهریه بر اساس درآمد سالیانه خانواده و … هزینه های تحصیل در ایتالیا به نسبت به دیگر کشورهای اروپایی چشمگیر نیست و وضعیت قابل قبولی داره. شهریه های تحصیلی در مقاطع مختلف و در دانشگاه های دولتی، از 800 تا 1500 هزار یورو در سال متغیره و به طور میانگین شهریه دانشگاه ها کمتر از هزار یورو هست. دانشجویان مقطع دکتری هم در صورت اخذ بورسیه تحصیلی، به صورت رایگان تحصیل خواهند کرد.

هزینه های زندگی در کشور ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا : کشور ایتالیا مثل هر کشور دیگه ای برای دانشجوها با توجه به توان مالی و سبک زندگی فرد  متغیره، ولی اگر هزینه های مشترک در بین دانشجوها رو در نظر بگیریم میشه قیمت های زیر رو به عنوان هزیه هزینه های اصلیِ یک ماه متصور بود:

هزینه مسکن

دانشجوها میتونن از خوابگاه های دانشجویی استفاده کنن که هزینه ای معادل 150 تا 250 یورو در ماه داره. علاوه بر این میتونن از سوئیت های دانشجویی با اجاره ماهیانه 250 تا 500 یورو یا آپارتمانهای کوچک با قیمت های متنوع استفاده کنن.

هزینه خوراک

هزینه خورد و خوراک مقدار ثابتی نداره اما حدودا  150 تا 250 یورو در ماه رو در بر میگیره.

هزینه رفت و آمد شهری

برای رفت و آمد روزانه باید مبلغ 50 یورو رو در نظر گرفت.

شرایط کار دانشجویی حین تحصیل در ایتالیا

در مقطع لیسانس افراد اجازه دارن تا 10 ساعت به کار مشغول باشن و در مقطع فوق لیسانس این مدت به  20 ساعت افزایش پیدا میکنه. در مقطع دکتری هم  این مدت به 30 ساعت در هفته میرسه. حقوق دریافتی در هنگام تحصیل در ایتالیا حدودا 9 یورو در ساعت هست.

همچنین دانشجوها پس از اتمام مقطع دکتری می تونن به صورت کامل به کار دانشجویی بپردازن، یعنی حدودا 40 ساعت در هفته اجازه ی کار به اونها داده میشه.

امکان کار در بخش های خدمات عمومی (کار در رستوران و هتل ها – فعالیت های تبلیغاتی و غیره) و صنعت توریسم به خاطر اینکه ویزای تحصیلی ایتالیا یکی از مقاصد مهم گردشگری در اروپا به حساب میاد، وجود داره.





:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: